Czym jest franczyza i co warto o niej wiedzieć?

System franczyzy jest nam wszystkim znany. Nawet bez dogłębnego przestudiowania tematu wiemy, że firma, będąc franczyzobiorcą, będzie miała prawo do korzystania z innej marki. Termin franczyza jest używany zarówno do określenia systemu, jak i osoby prawnej, która uczestniczy w sieci franczyzowej (jednostka franczyzowa). Termin franczyza jest powszechnie używany do określenia strategii dystrybucji i marketingu produktów i usług. Aby powstała sieć, system franczyzowy zakłada ona współpracę dwóch uczestników, czyli franczyzodawcę i franczyzobiorcę. Nie ma jednak jednej definicji franczyzy. W uproszczony sposób możemy powiedzieć, że jest to dosyć dochodowa strategia dystrybucji i komercjalizacji produktów i usług oraz że franczyza biznesowa jest tą, która lepiej odwzorowuje współczesne systemy handlowe.

Jak wygląda współpraca franczyzodawcy i franczyzobiorcy?

Model ten charakteryzuje się istnieniem umowy, w której firma, właściciel marki lub patentu (franczyzodawca), wykorzystuje system franczyzy do rozszerzenia działalności, przyznając innym (franczyzobiorcom) prawo do używania swojej marki lub patentu oraz komercyjnego wykorzystania tego, co zostało przez nią opracowane lub sprawdzone. Aby prawidłowo odtworzyć model i odnieść korzyści z doświadczonego i odnoszącego sukcesy biznesu, franczyzobiorca musi otrzymać wytyczne dotyczące rozpoczęcia i działania jednostki franczyzowej, zachowując wymagany standard i wynagradzając franczyzodawcę za przyznanie praw i przekazanie tej wiedzy.

Stosowane terminy

Franczyzodawca to osoba prawna posiadająca prawa do określonej marki lub patentu, która formatuje model biznesowy i przyznaje stronom trzecim (franczyzobiorcom) prawo do używania tej marki lub patentu oraz posiadanej przez siebie wiedzy, otrzymując od nich wynagrodzenie za korzystanie z tego systemu. Z kolei franczyzobiorca to osoba fizyczna lub prawna, która przyłącza się do sieci franczyzowej po zapłaceniu pewnej kwoty za przeniesienie prawa do używania znaku towarowego lub patentu oraz przekazanie wiedzy i doświadczenia, zobowiązując się do stosowania określonego przez siebie modelu. Okresowe wynagrodzenie franczyzobiorcy z tytułu używania znaku towarowego i usług świadczonych przez franczyzodawcę. Opłata franczyzowa jest to pojedyncza kwota określona przez franczyzodawcę, aby franczyzobiorca mógł przystąpić do systemu, płatna po podpisaniu umowy wstępnej lub umowy franczyzowej. Opłata ta wynagradza również franczyzodawcę za usługi początkowo oferowane franczyzobiorcy.

Więcej informacji

Baza sieci franczyzowych zawiera oferty franczyz z różnych rynków i sektorów - dowiedz się więcej