Kolej wraca do Łomży po 30 latach umowa na 300 mln zł podpisana

Łomża na nowo łączy się z koleją po trzech dekadach przerwy! Już wkrótce mieszkańcy miasta i okolic będą mogli korzystać z nowoczesnych połączeń kolejowych, które mają odmienić transport i rozwój regionu. Co dokładnie zmieni się na trasie Łomża Śniadowo Łapy? Sprawdź najświeższe informacje o tej inwestycji wartą blisko 300 milionów złotych!
- Nowa era kolei w Łomży nabiera tempa
- Inwestycja zmienia oblicze komunikacji w regionie łomżyńskim
- Planowane zakończenie prac i korzyści dla podróżnych
Nowa era kolei w Łomży nabiera tempa
Po ponad 30 latach przerwy Łomża znów stanie się ważnym punktem na mapie kolejowej Polski. 22 kwietnia 2025 roku podpisano umowę na modernizację linii kolejowej między Łomżą a Śniadowem oraz Łapami, której wartość sięga niemal 300 milionów złotych. To wydarzenie odbyło się w obecności II wojewody podlaskiego Michała Gąsowskiego, co podkreśliło rangę przedsięwzięcia dla całego regionu.
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 roku, a teraz dzięki zaangażowaniu PKP Polskich Linii Kolejowych i lokalnych władz mieszkańcy mogą liczyć na szybki powrót kolei do codziennego użytku. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył podczas konferencji, że przywrócenie połączeń kolejowych będzie silnym impulsem rozwojowym dla miasta i okolicznych gmin.
Co ważne, przewidziano udostępnienie stacji już w trakcie trwania prac remontowych pierwsze pociągi mają ruszyć już w 2026 roku, czyli rok po rozpoczęciu robót.
Inwestycja zmienia oblicze komunikacji w regionie łomżyńskim
Projekt obejmuje gruntowną modernizację linii kolejowej nr 49 na odcinku Łomża Śniadowo (17 km), gdzie wymienione zostaną tory oraz systemy sterowania ruchem. W ramach inwestycji odbudowana zostanie stacja kolejowa w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Ponadto powstaną dwa nowe przystanki: Śniadowo Łącznica i Konarzyce.
Dalsza część trasy, prowadząca od Śniadowa do Łap (około 60 km), również zostanie zmodernizowana odnowione zostaną przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stacja Sokoły. Ważnym elementem projektu jest odbudowa około kilometrowej łącznicy w Śniadowie, która usprawni ruch pociągów bez konieczności manewrów zmiany czoła składów.
Na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór powstanie nowy układ torowy, co dodatkowo zwiększy płynność przejazdów. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił znaczenie inwestycji dla około 60 tysięcy mieszkańców Łomży oraz sąsiednich gmin, którzy zyskają dostęp do szybkiego i ekologicznego środka transportu.
Planowane zakończenie prac i korzyści dla podróżnych
Prace budowlane mają potrwać do 2029 roku, a po ich zakończeniu pociągi będą mogły poruszać się z prędkością od 80 do nawet 120 km/h. Dzięki temu podróż z Łomży do Białegostoku skróci się do około godziny i trzydziestu pięciu minut, co znacznie poprawi komfort i czas dojazdu dla pasażerów.
Projekt jest realizowany we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15% kosztów inwestycji. Wspólne działania mają na celu nie tylko przywrócenie kolei, ale także przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu poprzez zapewnienie dostępu do najbardziej przyjaznego środowisku środka transportu zbiorowego.
Chcemy, aby mieszkańcy mogli jak najszybciej skorzystać z powrotu pociągów, dlatego umożliwimy im to jeszcze w trakcie trwania prac, już w przyszłym roku.” Dariusz Klimczak, minister infrastruktury
To historyczny moment dla Łomży i całego regionu podlaskiego. Mieszkańcy mogą już zacząć planować podróże koleją, która nie tylko połączy ich z większymi ośrodkami miejskimi, ale także otworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego.
Podlaski Urząd Wojewódzki
Autor: krystian