O uwarunkowaniach prawnych, technologicznych, finansowych i środowiskowych w inwestycjach drogowych dyskutowali dziś (1 marca) uczestnicy konferencji zorganizowanej online przez Przegląd Komunalny. O białostockich inwestycjach drogowych i ich finansowaniu mówił prezydent Tadeusz Truskolaski.
Najistotniejszym problemem miast polskich w przypadku inwestycji drogowych jest obecnie ich finansowanie. W 2020 roku znacząco spadły dochody jednostek samorządowych. Takie konsekwencje przyniosły decyzje rządowe polegające na zwolnieniu z podatku PIT osób do 26 roku życia, obniżeniu stawki PIT z 18% do 17%, nieadekwatnej do wydatków subwencji oświatowej oraz pogorszeniu sytuacji społeczno-ekonomicznej z powodu pandemii.
– W efekcie finansowanie inwestycji drogowych za pomocą środków własnych samorządów stało się niezwykle trudne, zmusza do poszukiwania innych, zewnętrznych możliwości finansowania – mówił prezydent Tadeusz Truskolaski.
Jako główne zagrożenia dla inwestycji drogowych prezydent Białegostoku wskazał kończące się środki dostępne w ramach programów unijnych, uznaniowy system podziału środków z budżetu centralnego, utrudnione poszukiwanie zewnętrznych środków finansowych, spadek dochodów gmin związany ze zmianami polityki budżetowej państwa oraz skutki społeczno-ekonomiczne wprowadzanych przez rząd PiS ograniczeń swobód obywatelskich w okresie pandemii koronawirusa.
W ostatnich latach zauważalna jest spadkowa tendencja kwot przeznaczanych na wydatki inwestycyjne drogowe. W 2018 roku wydatki te w Białymstoku stanowiły 81% wszystkich wydatków przeznaczonych na inwestycje miejskie, co stanowiło 24% wydatków ogółem z budżetu miasta. W roku 2020 proporcje te uległy zmianie i wynosiły odpowiednio 63% oraz 6%.
Anna Kowalska