Powiat Białystok: Spotkanie w sprawie planowanej modernizacji linii kolejowej Tłuszcz-Białystok
Spotkanie w sprawie planowanej modernizacji linii kolejowej Tłuszcz-Białystok
Przebudowa linii kolejowej Tłuszcz Białystok była tematem spotkania (6.02.2019 r.) w starostwie powiatowym w Białymstoku, zorganizowanego z inicjatywy powiatu białostockiego. Wzięli w nim udział m.in.: dyrektor projektu Elżbieta Bąk z PKP PLK, starosta Jan Perkowski, wicestarosta Roman Czepe, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Marek Jędrzejewski i przedstawiciele gmin powiatu białostockiego, przez które prowadzą tory linii E75. Są to: Poświętne, Łapy i Turośń Kościelna.
W ramach przebudowy torowiska PKP PLK planuje m.in. likwidację przejazdów drogowo-kolejowych i utworzenie w ich miejsce wiaduktów bądź przejść (podziemnych tuneli) pieszo-rowerowych. Dotychczasowy projekt modernizacji linii uwzględniał dostosowanie jej do prędkości 160 km/h. Teraz jednak przygotowana jest koncepcja rozwiązań bezkolizyjnych, pozwalających rozwinąć prędkość pociągów do 200 km/h. Na środowym spotkaniu przedstawiciele kolei przedstawili plany dotyczące likwidacji przejazdów przez tory. Uwzględnili większość uwag, jakie samorządy zgłosiły na spotkaniu 14.12.2018 r. W Łapach-Osse ma powstać wiadukt po stronie zachodniej, a w miejscu obecnego przejazdu wybudowane ma być podziemne przejście pieszo-rowerowe (z dostosowaniem dla niepełnosprawnych). Z kolei w Uhowie postulatem starostwa było, aby przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu wychodziło aż poza drogę wojewódzką 682 w kier. ul Mickiewicza. Na spotkanie przyjechało też kilku mieszkańców ul. Wygwizdowo w Łapach, skarżących, że ich domy stoją w niewielkiej odległości od torów linii Białystok Warszawa. Nawet po likwidacji linii Łapy Ostrołęka (ma być przeniesiona po stronie linii warszawskiej) będą mieli znaczną uciążliwość z powodu hałasu i m.in. Wicestarosta R. Czepe prosił o uwzględnienie trudnej sytuacji dla mieszkańców i rozważenie przez PKP możliwości wykupu mieszkań. PKP wyjaśniło, że po likwidacji linii Łapy Ostrołęka mieszkańcy będą mieli znacznie lepszą sytuację, a ponadto inwestor umieści pod torami maty tłumiące drgania, a domy od torów oddzielać mają ekrany dźwiękochłonne, a poza tym najbliższy tor zostanie jeszcze odsunięty o 4 m. Mieszkańcy zwrócili uwagę, że uciążliwość i tak pozostanie. Wicestarosta R. Czepe, po wyjaśnieniu przez PKP, że z terenu pomiędzy Wygwizdowem a ul. Sikorskiego zabrana będzie infrastruktura kolejowa (m.in. światłowody), zaproponował, aby w przyszłości rozważyć przekazanie tego terenu na wystawę parowozów itp. i miejski deptak (ciąg pieszo-rowerowy itd.). Omawiano także rozwiązania w Zdrodach Nowych, Bojarach, Baciutach, Klepaczach, Niewodnicy. W Bojarach przewidziano przejście pod torami i drogę równoległą do wiaduktu w Uhowie. Spore emocje wzbudziła kwestia związana z rozwiązaniem komunikacji w obrębie przystanku kolejowego Baciuty w gminie Turośń. Kontrowersje wzbudził plan dotyczący Trypuć. Chodzi o planowany przebieg drogi powiatowej. Obecny na spotkaniu wójt Turośni Kościelnej Grzegorz Jakuć argumentował, że po modernizacji droga będzie prowadzić zbyt blisko domów. Skierowano do PKP PLK postulat przedstawienia innych rozwiązań bardziej korzystnych dla mieszkańców. W Niewodnicy Kościelnej kolejarze zobowiązali się do planowania prac przy maksymalnym wyprostowaniu drogi powiatowej i budowy tunelu drogowego pod linią kolejową.
Go to addthis.com/dashboard to customize your tools Go to addthis.com/dashboard to customize your tools
Starostwo Powiatowe w Białymstoku, st.bialystok.wrotapodlasia.pl/, st.bialystok.wrotapodlasia.pl/pl/ogolne/spotkanie-w-sprawie-planowanej-modernizacji-linii-kolejowej-tluszcz-bialystok.html
Autor: krystian