Czy pracodawca ma prawo przebadać pracownika alkomatem?

Czy zdajecie sobie sprawę, że właśnie alkohol jest przyczyną wielu wypadów, także w pracy. Choć wydaje się oczywistym, że pracownik powinien chodzić do pracy trzeźwy, to jednak wbrew pozorom często tak nie jest. Czy zatem pracodawca ma prawo sprawdzić, czy pracownik znajduje się pod wpływem alkoholu?

Gdy występuje podejrzenie nietrzeźwości

Życie potrafi zaskakiwać nie zawsze pozytywnie, czasami zaskakuje nawet pracodawcę, tym, że jego pracownik wydaje się być pod wpływem alkoholu. Bełkotliwa mowa, dziwne zachowanie czy problemy z utrzymanie równowagi, to tylko niektóre symptomy nietrzeźwości. Czy w takiej sytuacji pracodawca ma prawo przebadać pracownika alkomatem? Oczywiście, że nie. Otóż nie może zmusić pracownika bez jego zgody, natomiast uznaje się, że pracownik, który odmawia badania trzeźwości jest winny zarzucanego mu czynu. W takim przypadku pracodawca może zadzwonić na policję i wtedy pracownik niejako jest już zmuszony do uczestnictwa w badaniu, przy czym może odmówić badania alkomatem, ale nie może odmówić testu z krwi.

Gdy dojdzie do wypadku

Niestety przyczyną wielu wypadków jest stan nietrzeźwości. Dotyczy to nie tylko tych drogowych, ale również w miejscu pracy i jeżeli dojdzie do wypadku w zakładzie pracy, którego uczestnikiem jest dany pracownik, to wtedy nie ma prawa odmówić badania na obecność alkoholu. Niemniej jednak każdy pracodawca powinien posiadać alkomat nie tylko w takich sytuacjach, lecz również wtedy gdy istnieje duże ryzyko czy podejrzenie , nietrzeźwości. Doskonałe modele oferuje alkopatrol.pl, gdzie znajdziecie alkomaty niezwykle czułe i wysokiej jakości. Najłagodniejszą konsekwencją dla nietrzeźwego pracownika jest nagana czy utrata wynagrodzenia za dany dzień w pracy. Ale można także zwolnić pracownika dyscyplinarnie i jest to w pełni uzasadniona sytuacja. Warto też zastanowić się nad wyrywkowym sprawdzaniem trzeźwości pracowników. Można to robić przed wejściem do zakładu pracy, ale także po wyjściu. Dzięki temu zyskuje się pewność, że pracownicy są trzeźwi, a to przekłada się nie tylko na jakość i efektywność pracy, ale również jej bezpieczeństwo.Alkomat powinien znajdować się na wyposażeniu firmy i w razie podejrzenia można poprosić pracownika o poddanie się badaniu. Jeżeli tego nie zrobi, konieczne jest wezwanie właściwych służb, gdyż bezpieczeństwo jest najważniejsze i w żadnym wypadku nie można tego bagatelizować.