Młodzi mediatorzy uczą rozmowy i empatii w białostockich szkołach

W salach i na przerwach zaczyna się coś więcej niż zwykła interwencja - to próba nauczenia młodych rozmowy i odpowiedzialności. W Białymstoku uczniowie otrzymali narzędzia do rozwiązywania sporów między rówieśnikami, a program łączy szkoły, nauczycieli i rodziców. Atmosfera na uroczystości podsumowującej była równie prosta, co wymowna - certyfikaty, koszulki i realne zadanie do wykonania.
- Jak działa Miejski Projekt Mediacji Rówieśniczych - szkolenia i skala programu
- W Białymstoku szkolni mediatorzy mają praktyczne zadanie - co to zmienia dla szkół
Jak działa Miejski Projekt Mediacji Rówieśniczych - szkolenia i skala programu
Program zainicjowany przez Miasto Białystok miał na celu nauczyć młodych ludzi prostych, ale istotnych umiejętności: rozmowy, słuchania i szukania rozwiązań zamiast podkręcania konfliktu. Do projektu zgłosiło się 18 szkół. Od września do października szkolenia prowadziła Izba Adwokacka w Białymstoku - Centrum Mediacji. Wzięły w nich udział rady pedagogiczne, 54 nauczycieli-opiekunów oraz 73 uczniów, którzy będą pełnić rolę mediatorów w swoich szkołach. Rodzice również zostali włączeni w przedsięwzięcie jako istotny element środowiska młodzieży.
Podczas gali w Białostockim Centrum Edukacji - która odbyła się 1 grudnia - władze miasta i realizatorzy wręczyli podziękowania, certyfikaty oraz koszulki z napisem „Mediator rówieśniczy” z logotypami szkół. To formalne potwierdzenie ukończenia zajęć, ale też symbol nowej roli, jaką młodzi będą pełnić na przerwach i w klasach.
“Rozmowa to z jednej strony najprostsze narzędzie, z drugiej - jedno z najtrudniejszych”
Tadeusz Truskolaski
W Białymstoku szkolni mediatorzy mają praktyczne zadanie - co to zmienia dla szkół
Mediacja rówieśnicza ma ambicję wykraczać poza gaszenie pojedynczych sporów - to trening empatii, odpowiedzialności i umiejętności rozwiązywania problemów. Program, realizowany przy wsparciu Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF), ma tworzyć w szkołach warunki sprzyjające porozumieniu i spokojowi.
Dla rodziców i nauczycieli znaczenie jest praktyczne: wyszkoleni rówieśnicy mogą szybciej reagować na konflikty, odciążyć pedagogów i pomóc, zanim spór rozrośnie się do poważniejszych konsekwencji. Długofalowo to inwestycja w kompetencje społeczne młodych ludzi, które procentują poza murami szkoły - w relacjach, nauce i późniejszych rolach zawodowych. Dla miasta oznacza to także mniejszą potrzebę interwencji i bezpośrednią pracę nad klimatem szkolnym.
W praktyce sukces programu będzie mierzony codziennymi rozmowami i sytuacjami, w których mediatorzy zadecydują o zapobiegnięciu eskalacji. Jeśli szkoły utrzymają wsparcie dla opiekunów i wymianę doświadczeń między placówkami, efekt może być zauważalny już w najbliższym roku szkolnym.
na podstawie: UM Białystok.
Autor: krystian


