Wojewoda zatwierdził lokalizację trasy Rail Baltica przez Białystok i okolice

Wojewoda podlaski Jacek Brzozowski podpisał decyzję lokalizacyjną dla kolejnego fragmentu trasy Rail Baltica na odcinku Białystok – Ełk. To zielone światło dla PKP PLK S.A., by ruszyć z formalnościami dotyczącymi pozwolenia na budowę. Inwestycja obejmie 22 kilometry przez Białystok oraz gminy Choroszcz i Dobrzyniewo Duże, wpisując się w ambitny plan modernizacji infrastruktury kolejowej w regionie.
- Białystok i okolice z nowym etapem trasy Rail Baltica – co się zmieni?
- Jak będzie wyglądać budowa i co dalej z kolejnymi odcinkami?
Białystok i okolice z nowym etapem trasy Rail Baltica – co się zmieni?
Decyzja wojewody to ważny krok w realizacji projektu linii kolejowej E75, która połączy Białystok z Ełkiem. Na 22-kilometrowym odcinku, który przebiega przez miasto Białystok oraz gminy Choroszcz i Dobrzyniewo Duże, zaplanowano prace mające na celu stworzenie nowoczesnej i bezpiecznej trasy kolejowej. Dzięki temu pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h, co znacząco skróci czas podróży i poprawi komfort jazdy.
„To jest inwestycja w komfort i jakość życia mieszkańców województwa podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, ale tak naprawdę wszystkich Polaków, którzy - mam nadzieję - będą chętnie korzystali z walorów turystycznych naszego regionu”
Cała inwestycja na trasie Białystok – Ełk ma kosztować blisko 6 miliardów złotych. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat w naszym regionie, realizowana w ramach działań rządu premiera Donalda Tuska. Wojewoda Jacek Brzozowski podkreśla, że to nie tylko kolejny etap budowy trasy Rail Baltica, ale przede wszystkim szansa na rozwój i lepsze połączenia komunikacyjne.
Jak będzie wyglądać budowa i co dalej z kolejnymi odcinkami?
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podzieliły inwestycję na trzy etapy. Pierwszy z nich – 23-kilometrowy odcinek na terenie miasta Grajewo i gminy Grajewo – już otrzymał decyzję lokalizacyjną w czerwcu 2025 roku. Tam powstaną nowe perony i stacje, a także mosty kolejowe i drogowe, wiadukt przeznaczony dla zwierząt oraz ekrany akustyczne.
Wniosek dotyczący trzeciego odcinka, który obejmie powiat moniecki, ma zostać złożony do wojewody podlaskiego w sierpniu tego roku. Całość prac planuje się zakończyć do 2029 roku, kiedy to mieszkańcy będą mogli korzystać z nowoczesnej trasy kolejowej.
„Województwo podlaskie to wielki plac budowy. Zakończyła się modernizacja linii kolejowej do Warszawy. Pociąg ze stacji Białystok Zielone Wzgórza do stacji Warszawa Wschodnia dojeżdża w godzinę 15 minut, a ten czas będzie się jeszcze poprawiał. Pociągów ‘sprinter’ ma być jeszcze więcej”
Słowa posła Krzysztofa Truskolaskiego, członka sejmowej Komisji Infrastruktury, pokazują jak dynamicznie rozwija się transport kolejowy w regionie. Modernizacja linii do Warszawy już przyniosła wymierne korzyści, a dzięki Rail Baltice mieszkańcy Podlasia zyskają jeszcze szybsze i wygodniejsze połączenia.
Na podstawie: Urząd Wojewódzki w Białymstoku
Autor: krystian