Biznes franczyzowy: jaką formę działalności wybrać?

Prowadzenie własnego biznesu na zasadach franczyzy to coraz chętniej wybierany przez polskich przedsiębiorców model biznesowy. Na popularność tej specyficznej odmiany działalności gospodarczej, jaką bez wątpienia jest szeroko rozumiana franczyza, wpływa wiele rozmaitych czynników.
Jakie są obecnie najbardziej interesujące możliwości w ramach franczyzy? Postarajmy się udzielić odpowiedzi na to pytanie.
Biznes franczyzowy: jaką formę działalności wybrać?
Jeszcze kilka lat temu wybór dostępnych rozwiązań dla przedsiębiorców zainteresowanych działalnością na zasadach franczyzy był mocno ograniczony. W zasadzie franczyza była rozwiązaniem dostępnym jedynie w ofercie dużych sieci handlowych oraz gastronomicznych. Oczywiście, te branże nadal mogą stanowić niezwykle ciekawe a zarazem dochodowe rozwiązanie jeżeli chodzi o działalność na zasadzie franczyzy. Warto jednak mieć świadomość, że pojawiło się również wiele innych, naprawdę wartych uwagi rozwiązań. Oto kilka spośród nich
1. Wyspy w galeriach handlowych
Określenie wyspa to oczywiście żargon branżowy. W rzeczywistości chodzi po prostu o stoiska, których pełno jest w dzisiejszych galeriach handlowych. Jaka jest zaleta tej formy biznesu? Wyspa w galerii kosztuje o wiele mniej, niż na przykład sklep. Jednocześnie jednak jest świetnie usytuowana(galerie handlowe to dzisiaj prawdziwe konsumpcje) a nawet można powiedzieć, że zajmuje miejsce eksponowane, ponieważ chcąc nie chcąc podczas każdej wizyty w danej galerii mijamy tego rodzaju stoiska, niekiedy nawet wielokrotnie.
Co można sprzedawać na takie wyspie? Właściwie wszystko. Mogą to być stoiska producentów zdrowej żywności, kosmetyków, perfum, papierosów elektronicznych, odżywek sportowych i tak dalej. Oczywiście, wiele firm z tych branż udziela franczyzy. Wystarczy więc przejrzeć ofertę danej galerii handlowej. Brakuje w niej np. sklepu z odżywkami kulturystycznymi lub papierosami elektronicznymi? To oznacza, że na rynku istnieje luka, którą można wypełnić.
2. Szkoły językowe
O tym, że nauka języków cieszy się obecnie coraz większą popularnością wiedzą dosłownie wszyscy. Warto jednak przyjrzeć się nieco bliżej tezie, według której prowadzenie szkoły językowej według modelu, jakim jest franczyza, stanowi wyjątkowo korzystne rozwiązanie. Dlaczego tak jest? Przede wszystkim, w takiej sytuacji przedsiębiorca korzysta z szyldu znanej marki, co oznacza, że do jego lokalu będą trafiać automatycznie osoby odwiedzające witrynę danej sieci szkół językowych i szukające kursu w konkretnym mieście. To jednak jeszcze nie wszystko.
Należy pamiętać, że franczyza to przeważnie także rozbudowany system kursów oraz wsparcia, między innymi w zakresie rekrutacji personelu. W przypadku szkół językowych ma to szczególnie istotne znaczenie. O ile przecież np. kasjer lub kelner nie musi posiadać specjalnych kompetencji, o tyle osoba prowadząca kurs językowy koniecznie musi nie tylko naprawdę biegle znać dany język, ale również być w stanie efektywnie przekazywać swoją wiedzę.
Założenie szkoły językowej a następnie po prostu zatrudnienie osób po studiach filologicznych lub native speakerów to niestety niekoniecznie dobry pomysł na zapewnienie odpowiednio wysokiego poziomu nauczania języków w szkole językowej.
To kolejna nietypowa a zarazem bardzo atrakcyjna opcja jeżeli chodzi o franczyzę. Przede wszystkim, na polskim rynku istnieje naprawdę sporo biur podróży i, niestety, sporo z nich nie działa w sposób rzetelny, co negatywnie wpływa na obraz całej branży a także znacząco utrudnia zyskanie zaufania klientów. W tej sytuacji działanie pod szyldem znanej i renomowanej marki może mieć naprawdę ogromne znaczenie. Co więcej, biuro podróży to biznes wysoce specyficzny i skomplikowany: nawet więc jeśli przedsiębiorca posiada pewną wiedzę, specjalistyczne kursy organizowane przez franczyzodawcę oraz program wsparcia i poradnictwo z całą pewnością okażą się wysoce przydatne.
Więcej informacji
Franczyza w Polsce - zobacz więcej ciekawych informacji o biznesie franczyzowym
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski