Ruszyła XXV białostocka edycja samorządowego konkursu „Ośmiu Wspaniałych”. Kandydatów – uczniów działających na rzecz mieszkańców miasta – mogą zgłaszać m.in. dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice. Termin upływa 13 lutego.
Konkurs „Ośmiu Wspaniałych” służy przede wszystkim propagowaniu idei wolontariatu, zwraca uwagę na młodzież, która bezinteresownie pomaga innym, a dzięki swoim działaniom staje się wzorcem dla rówieśników. Miasto Białystok jest organizatorem tego konkurs niemal od początku jego istnienia. Obecnie jest to XXV samorządowa edycja, natomiast ogólnopolska – XXVI. Średnio co roku wpływa około 70 zgłoszeń indywidualnych, a od ubiegłego roku wprowadzono możliwość zgłoszeń grupowych, w których wzięło udział 155 wolontariuszy w 12 grupach.
– Dzięki temu konkursowi staramy się doceniać młodzież, która potrafi dostrzegać, że ktoś obok potrzebuje pomocy i tę pomoc nieść – powiedział organizator białostockiej edycji konkursu, prezydent Tadeusz Truskolaski.
Kapituła konkursowa złożona z przedstawicieli samorządu, duchowieństwa, organizacji pozarządowych i laureatki poprzedniej edycji, w dniach 2-3 marca spotka się z kandydatami, aby poznać motywy podejmowanych działań oraz efekty społeczne, a następnie wybierze zwycięzców. Wśród nich będzie ośmiu laureatów w kategorii „Ósemeczki” (z klas 4-6 szkoły podstawowej) i ośmiu w kategorii „Ósemki” (z klas 7-8 szkoły podstawowej i 1-5 szkoły ponadpodstawowej). Otrzymają oni honorowy tytuł „Wspaniały Wolontariusz/Wspaniała Wolontariuszka” oraz nagrody. Wyróżnienia trafią do wolontariuszy zgłoszonych w kategorii grupowej.
Białostockie wyniki zostaną ogłoszone podczas gali (24 marca), której gościem specjalnym będzie siostra Małgorzata Anna Chmielewska, przełożona Wspólnoty „Chleb Życia”. „Ósemki” będą reprezentować Miasto Białystok podczas ogólnopolskiego finału XXVI edycji konkursu na początku czerwca.
Kandydatów można zgłaszać do 13 lutego do lokalnego komitetu organizacyjnego w Urzędzie Miejskim w Białymstoku – Centrum Aktywności Społecznej, ul. Św. Rocha 3, pokój nr 5:
- osobiście w poniedziałki w godz. 8.00-17.00 i od wtorku do piątku w godz. 7.30-15.30,
- pocztą elektroniczną w formie skanu na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Wystarczy tylko wypełnić kartę uczestnictwa dostępną w załączniku. Zgłoszeń mogą dokonywać: dyrektorzy szkół, przedstawiciele organizacji młodzieżowych i uczniowskich, placówki oświatowo-wychowawcze, kluby, rodzice, koleżanki i koledzy wolontariuszy. Warto zgłaszać do konkursu bohaterów codzienności, którzy z uśmiechem i zaangażowaniem są obecni wśród potrzebujących pomocy, stanowią inspirację i wzór.
Warto wiedzieć, że konkurs został zapoczątkowany w 1993 roku z inicjatywy prezes fundacji Joanny Fabisiak, dla której inspiracją był znany western „Siedmiu Wspaniałych”. Przesłanie tego filmu – wystarczy niewielu, by zmienić wiele – było pełne optymizmu i doskonale wpisywało się w założenia konkursu.
(oprac. Kamila Bogacewicz)