Czy rząd wesprze budowę S8 z Suwałk do Białegostoku z funduszu obronnego?

4 min czytania
Czy rząd wesprze budowę S8 z Suwałk do Białegostoku z funduszu obronnego?

To jedna z tych spraw, które nie schodzą z ust mieszkańców północno-wschodniej Polski. Droga ekspresowa S8 – odcinek Białystok (Knyszyn) – Augustów – Suwałki (węzeł Raczki), prowadząca dalej do granicy z Litwą, od lat pozostaje w centrum oczekiwań, apeli i politycznych zabiegów. Choć jej strategiczne znaczenie dla regionu i kraju wydaje się być bezdyskusyjne, to właśnie teraz pojawiła się realna szansa, by ten odcinek wreszcie zmaterializował się nie tylko na mapach planistycznych.

Droga kluczowa nie tylko dla mieszkańców, ale i dla wojska

W cieniu rosyjskiej agresji na Ukrainę i przy wzrastającym napięciu geopolitycznym w regionie, rola infrastruktury drogowej zmienia swoje znaczenie. Nie chodzi już tylko o komfort podróżowania czy rozwój turystyki. Jak podkreślił poseł Jarosław Zieliński w najnowszej interpelacji skierowanej do premiera Donalda Tuska – ten konkretny odcinek S8 ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia obronności kraju. Ministerstwo Obrony Narodowej nie ma wątpliwości: droga prowadząca z Białegostoku przez Augustów do Suwałk i dalej do przejścia granicznego w Budzisku została uznana za fragment infrastruktury o istotnym znaczeniu dla Sił Zbrojnych RP.

Droga łącząca północno- wschodnią Polskę z Litwą, tj. Białystok - Suwałki - węzeł Raczki - przejście graniczne w Budzisku, jest drogą o istotnym znaczeniu dla Sił Zbrojnych RP. Wspominany odcinek drogi jest ujęty w niepublikowanym Zarządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu dróg o znaczeniu obronnym lub ich odcinków"

poinformował Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda pismem BMON-WP.053.430.2024/W-56,57/24/KT,IŚ z dnia 31 lipca 2024 roku

To jedna z tych spraw, które nie schodzą z ust mieszkańców północno-wschodniej Polski. Droga ekspresowa S8 – odcinek Białystok (Knyszyn) – Augustów – Suwałki (węzeł Raczki), prowadząca dalej do granicy z Litwą, od lat pozostaje w centrum oczekiwań, apeli i politycznych zabiegów. Choć jej strategiczne znaczenie dla regionu i kraju wydaje się być bezdyskusyjne, to właśnie teraz pojawiła się realna szansa, by ten odcinek wreszcie zmaterializował się nie tylko na mapach planistycznych.

Droga ekspresowa S8 Białystok – Augustów – Suwałki nie tylko dla turystów, ale i dla wojska

W cieniu rosyjskiej agresji na Ukrainę i przy wzrastającym napięciu geopolitycznym w regionie, rola infrastruktury drogowej zmienia swoje znaczenie. Nie chodzi już tylko o komfort podróżowania czy rozwój turystyki. Jak podkreślił poseł Jarosław Zieliński w najnowszej interpelacji skierowanej do premiera Donalda Tuska – ten konkretny odcinek S8 ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia obronności kraju. Ministerstwo Obrony Narodowej nie ma wątpliwości: droga prowadząca z Białegostoku przez Augustów do Suwałk i dalej do przejścia granicznego w Budzisku została uznana za fragment infrastruktury o istotnym znaczeniu dla Sił Zbrojnych RP.

Taki status oznacza jedno – jeśli naprawdę traktujemy poważnie bezpieczeństwo Polski i NATO-wskich sąsiadów na wschodniej flance, budowa tej trasy nie może czekać kolejnych lat. Wystarczy przypomnieć, że droga S8 to część korytarza Via Carpatia, który ma łączyć Europę Środkowo-Wschodnią z Bałtykiem i Skandynawią. W czasie pokoju to szlak gospodarczy, w czasie kryzysu – militarna arteria.

Kiedy ruszy budowa S8 z funduszy KPO? Decyzja leży w rękach rządu

Nowy Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności, ustanowiony w ramach Krajowego Planu Odbudowy, daje nadzieję na konkretne wsparcie finansowe dla tego typu inwestycji. Mowa nawet o 10 miliardach złotych przeznaczonych na infrastrukturę „dual-use”, czyli taką, która służy zarówno celom cywilnym, jak i wojskowym.

Ale żeby z tej szansy skorzystać, potrzebna jest jedna rzecz: wola polityczna. Czy rząd zdecyduje się przeznaczyć środki z funduszu na budowę odcinka S8? Jaką kwotą może zostać zasilona ta inwestycja? Na te pytania poseł Zieliński oczekuje odpowiedzi od premiera. Oczekują ich też samorządowcy, przedsiębiorcy i zwykli mieszkańcy Podlasia, którzy codziennie przekonują się, jak bardzo brakuje tej drogi.

Czy tym razem apel o drogę S8 nie przejdzie bez echa? Decyzje, które zapadną w najbliższych tygodniach, mogą nie tylko wpłynąć na przyszłość regionu, ale i realnie wzmocnić bezpieczeństwo całej Polski.

Taki status oznacza jedno – jeśli naprawdę traktujemy poważnie bezpieczeństwo Polski i NATO-wskich sąsiadów na wschodniej flance, budowa tej trasy nie może czekać kolejnych lat. Wystarczy przypomnieć, że droga S8 to część korytarza Via Carpatia, który ma łączyć Europę Środkowo-Wschodnią z Bałtykiem i Skandynawią. W czasie pokoju to szlak gospodarczy, w czasie kryzysu – militarna arteria.

Kiedy ruszy budowa S8 z funduszy KPO? Decyzja leży w rękach rządu

Nowy Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności, ustanowiony w ramach Krajowego Planu Odbudowy, daje nadzieję na konkretne wsparcie finansowe dla tego typu inwestycji. Mowa nawet o 10 miliardach złotych przeznaczonych na infrastrukturę „dual-use”, czyli taką, która służy zarówno celom cywilnym, jak i wojskowym.

Ale żeby z tej szansy skorzystać, potrzebna jest jedna rzecz: wola polityczna. Czy rząd zdecyduje się przeznaczyć środki z funduszu na budowę odcinka S8? Jaką kwotą może zostać zasilona ta inwestycja? Na te pytania poseł Zieliński oczekuje odpowiedzi od premiera. Oczekują ich też samorządowcy, przedsiębiorcy i zwykli mieszkańcy Podlasia, którzy codziennie przekonują się, jak bardzo brakuje tej drogi.

Czy tym razem apel o drogę S8 nie przejdzie bez echa? Decyzje, które zapadną w najbliższych tygodniach, mogą nie tylko wpłynąć na przyszłość regionu, ale i realnie wzmocnić bezpieczeństwo całej Polski.

Autor: Admin