W Białymostoku startuje Miejski Program Mediacji Rówieśniczych - szkoły uczą dialogu

W 18 miejskich szkołach rusza program, który przygotuje 73 uczniów i 54 nauczycieli do roli mediatorów rówieśniczych; szkolenia prowadzi Centrum Mediacji przy Izbie Adwokackiej w Białymstoku przy wsparciu UNICEF.
- Zobacz jak Białystok wprowadza mediacje w szkołach
- Sprawdź kto i kiedy jest szkolony
Zobacz jak Białystok wprowadza mediacje w szkołach
Miasto rozpoczyna realizację Miejskiego Programu Mediacji Rówieśniczych, którego celem jest wyposażenie dzieci i młodzieży w umiejętności rozwiązywania konfliktów, komunikowania się i empatycznego słuchania. Do projektu przystąpiło 18 szkół z Białegostoku — to miejski program adresowany do całego środowiska szkolnego, obejmujący nauczycieli, uczniów i rodziców.
– W świecie, w którym coraz częściej mamy do czynienia z napięciami, presją i trudnościami w komunikacji, chcemy uczyć młodych ludzi dialogu, empatii i współpracy – podkreśla Tomasz Klim, zastępca prezydenta Białegostoku.
Program ma charakter profilaktyczny: mediacje rówieśnicze nie tylko pomagają rozwiązać spór, ale przede wszystkim uczą odpowiedzialności za relacje i dają narzędzia do zapobiegania eskalacji konfliktów. Miasto podkreśla, że to inwestycja w poprawę atmosfery w szkołach, a także w bezpieczeństwo i dobre samopoczucie uczniów.
Sprawdź kto i kiedy jest szkolony
Realizatorem szkoleń i spotkań informacyjnych dla rodziców jest Centrum Mediacji przy Izbie Adwokackiej w Białymstoku. Od początku września odbywają się szkolenia dla rad pedagogicznych; 22 września rozpoczęły się zajęcia dla uczniów przygotowujących się do roli mediatorów, a 24 września wystartowały szkolenia dla nauczycieli z zakresu mediacji w oświacie. Cały cykl potrwa do końca października br.
W liczbach program zakłada przygotowanie 54 nauczycieli jako opiekunów mediatorów oraz przeszkolenie 73 uczniów, którzy następnie będą prowadzić mediacje w swoich szkołach. Równolegle przewidziano spotkania informacyjne dla rodziców, by wspólnie z wychowawcami tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko wychowawcze.
– Chcielibyśmy, aby dzięki temu programowi dzieci i młodzież czuły się bezpieczniej, swobodniej i po prostu… szczęśliwiej w swoim szkolnym środowisku. Szkoła to nie tylko miejsce nauki. To drugi dom, który powinien wspierać, chronić i dawać przestrzeń do rozwoju. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na ten krok – podsumowuje Tomasz Klim, zastępca prezydenta Białegostoku.
Program realizowany jest przy wsparciu Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF, co ma zwiększyć jego zasięg i profesjonalny charakter. Dzięki temu szkolenia prowadzone są przez wyspecjalizowaną instytucję, a efekty działań będzie można obserwować w codziennej praktyce szkolnej.
na podstawie: UM Białystok.
Autor: krystian