Wojewoda zatwierdził lokalizację 36‑kilometrowego odcinka Rail Baltica w Podlaskiem

Decyzja otwiera drogę do budowy ostatniego fragmentu trasy E75 przez pięć gmin województwa podlaskiego — to etap, który ma zmienić szybkość i wygląd kolejowego przejścia przez region. W Białymstoku i okolicach już planują nowe perony, mosty i wiadukty.
- Zakres prac przy odcinku Rail Baltica
- Co zmieni się w regionie Białegostoku
Zakres prac przy odcinku Rail Baltica
Odcinek o długości 36 km rozpoczyna się na granicy gmin Dobrzyniewo Duże i Krypno, przebiega przez gminy Mońki i Goniądz, a kończy się w gminie Grajewo, w odległości około 2 km od mostu na rzece Biebrzy w rejonie Osowca. W ramach inwestycji planowana jest m.in.:
- rozbiórka i budowa nowych peronów na stacjach Knyszyn, Mońki i Osowiec oraz na przystankach Zastocze i Goniądz; likwidacja przystanku Czechowizna;
- budowa peronów na nowym przystanku Dziękonie z wiatami, oświetleniem, tablicami i oznakowaniem dotykowym;
- wzniesienie 5 nowych mostów kolejowych, 9 wiaduktów drogowych i 6 kolejowych;
- przebudowa sieci energetycznych i trakcyjnych, stacji transformatorowych oraz rozbudowa infrastruktury kablowej i światłowodowej;
- montaż ekranów akustycznych.
W czasie konferencji wojewoda podkreślił priorytet prędkości na tej trasie:
“Zależy nam na kolei wysokich prędkości, pasażerskie pojadą z prędkością 200 km/h, a towarowe 120 km/h” – precyzował wojewoda.
Co zmieni się w regionie Białegostoku
Jak informują realizatorzy, inwestycję prowadzi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a trasa E75 w Podlaskiem została podzielona na trzy odcinki. Wojewoda wydał już decyzje lokalizacyjne dla kolejnych fragmentów — m.in. dla odcinka o długości 23 km na terenie miasta i gminy Grajewo (wydana w czerwcu 2025) oraz dla 22‑kilometrowego odcinka przebiegającego przez Miasto Białystok i gminy Choroszcz i Dobrzyniewo Duże (wydana w lipcu).
Cały polski odcinek Rail Baltica to część trasy od Warszawy do granicy z Litwą o długości około 340 km, a planowane zakończenie prac na polskim fragmencie przewidziano na 2029 rok. Komisja Europejska natomiast wskazuje, że bałtycka część szlaku powinna być w znacznym stopniu gotowa do 2030 roku, choć jako jednotorowa z systemem ERTMS; drugi tor i odgałęzienia mają powstawać w kolejnych latach.
na podstawie: Urząd Wojewódzki w Białymstoku.
Autor: krystian

