Nowa zajezdnia KZK na Pomocnej - warsztaty, ładowarki i stacja kontroli pojazdów

3 min czytania
Nowa zajezdnia KZK na Pomocnej - warsztaty, ładowarki i stacja kontroli pojazdów

W północnej części miasta powstała nowa baza Komunalnego Zakładu Komunikacyjnego - oszczędna, przystosowana do autobusów elektrycznych i otwarta częściowo dla mieszkańców. Zajezdnia przy ul. Pomocnej 1 zmienia układ sił w miejskiej komunikacji Białegostoku i stawia na szkolenie kadr oraz ekologiczne rozwiązania. To inwestycja, która ma ułatwić przejście na tabor bezemisyjny i dać nowe usługi dla kierowców.

  • Zajezdnia KZK przy ul. Pomocnej 1 - co tu działa i dlaczego ma znaczenie
  • Skąd pochodziły środki i jak wyglądały etapy inwestycji w Białymstoku

Zajezdnia KZK przy ul. Pomocnej 1 - co tu działa i dlaczego ma znaczenie

Nowa baza zajmuje ponad 2,9 ha terenu. W jej skład wchodzą: plac manewrowy z infrastrukturą do ładowania autobusów elektrycznych, hala serwisowa przystosowana do prowadzenia prac jednocześnie na 11 stanowiskach oraz stacja obsługi pojazdów. Warsztat jest wystarczająco szeroki, by serwisować autobusy dwuczłonowe o długości do 18 m. Na terenie działa też bezobsługowa myjnia autobusowa w obiegu zamkniętym - rozwiązanie oszczędzające wodę i ograniczające zanieczyszczenia.

Dodatkowo zajezdnia została wyposażona w nowoczesną Stację Kontroli Pojazdów, zdolną przeprowadzać badania techniczne wszystkich typów samochodów. Urządzenie to może świadczyć usługi dla mieszkańców Białegostoku, co oznacza dodatkową opcję dla kierowców szukających przeglądu technicznego w mieście.

Skąd pochodziły środki i jak wyglądały etapy inwestycji w Białymstoku

Pomysł wpisano do miejskiego planu transportu jeszcze w 2004 r., a prace projektowe rozpoczęły się w lutym 2011. Pozwolenie na budowę wydano w lutym 2013. Do tej pory zrealizowano dwa etapy:

  • budowę placu manewrowego z infrastrukturą ładowania - zakończono w 2023 r., koszt ponad 8 mln zł; wykonawcą była firma BK TRAS Roboty Drogowe Borsukiewicz Sp. J.;
  • budowę stacji obsługi pojazdów - koszt ponad 36 mln zł; wykonawcą była R/S Budownictwo S.A..

Jako trzeci etap planowana jest budowa stacji paliw o przewidywanym koszcie około 3,4 mln zł. Finansowanie drugiego i planowanego trzeciego etapu pochodzi częściowo ze sprzedaży dotychczasowej bazy KZK przy ul. Jurowieckiej - nieruchomość została sprzedana w 2023 r. za blisko 49 mln zł netto, przy jednoczesnym gwarantowanym użytkowaniu jej do czasu uruchomienia nowej zajezdni.

Inwestycję motywowały pogarszające się warunki lokalowe starej siedziby i jej niekorzystne usytuowanie w centrum - nowa lokalizacja ma zmniejszyć uciążliwość dla miasta i ułatwić dalszy rozwój spółki.

Nowa zajezdnia została usytuowana obok ważnego węzła energetycznego, co daje rezerwę mocy przy zwiększeniu liczby autobusów elektrycznych i ogranicza ryzyko zakłóceń w dostawach prądu dla innych odbiorców.

Dużo większe zaplecze techniczne łączy się też z działaniami w obszarze edukacji zawodowej - KZK przystąpiło do szkolnictwa przyzakładowego i obecnie kształci dwie klasy na kierunkach mechanik oraz elektromechanik. Nowa infrastruktura pozwoli stopniowo zwiększać liczbę uczniów i budować stały zasób kadrowy dla spółki.

Mieszkańcy zyskują praktyczne korzyści - poza tym, że działania serwisowe i ładowanie autobusów przeniesiono poza ścisłe centrum, dostępność Stacji Kontroli Pojazdów oznacza dodatkową opcję wykonania przeglądu w mieście bez konieczności szukania punktów w innych dzielnicach. Zamknięta myjnia oraz infrastruktura ładowania to elementy, które w dłuższej perspektywie mogą przełożyć się na cichsze, bardziej ekologiczne kursy autobusów i mniejsze zużycie zasobów. Dla kierowców i uczniów szkół branżowych zajezdnia może stać się także praktycznym zapleczem szkoleniowym i miejscem zdobywania doświadczenia zawodowego.

na podstawie: Urząd Miejski w Białymstoku.

Autor: krystian